21 січня 2021 року
09:03:36

Думки

Петро Ландяк: “Децентралізація влади чи все без змін ?”

20.05.2015 08:26

20.05.2015

Близько місяця назад в Тернополі проходив семінар з питань проведення територіальної реформи, або , як ще часто називають – децентралізації влади.

 

Київський «десант» очолював заступник міністра регіонального розвитку , будівництва та житлово-комунального господарства пан Негода В.А. (колишній мер Тернополя). Був також серед учасників семінару головний ідеолог та архітектор реформи Юрій Ганущак. Минулого понеділка в приміщенні обласної адміністрації відбулась нарада з цього питання, вже за участю міських голів області та представників районів.

Мої висновки:

Зрозуміло , що реформа – життєнеобхідна, адже, на жаль, маємо багато сіл на межі зникнення, велика дотаційність територіальних громад та їх бюджети служать для проїдання суспільних коштів.

Тому я , спочатку пропоную відповісти на питання, чому так є ? Які причини призвели до нинішних проблем?. А вони нам відомі: це централізація всього і вся, монополізація всього і вся (влади і економіки) та всепроникаюча і всепоїдаюча корупція!!! Сьогоднішній стан нашої країни має одну причину – ЩЕ НЕ Є РОЗБУДОВАНИМ громадянське суспільство в Україні , воно робить на цьому шляху лише перші кроки, а відтак українці не створили «ЩУКУ» , яка б могла зупиняти вседозволеність влади та скерувати її дії у потрібний для країни напрямок. Як наслідок , маємо такий плачевний стан.

Чи вирішить наші проблеми територіальна реформа? Відповім, в задекларовану центральною владою концепцію реформи – я не вірю! Це не є децентралізація, а швидше ЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ВЛАДИ! Чому? По-перше, на прикладі Тернопільщині, де в даний час є 17районів і 614 територіальних громад, автори реформи пропонують нам створити 26 територіальних громад і вже не буде жодного району. Організація громад, за їхнім задумом, має відбутись на базі міст районних центрів та окремих міст і селищ області. Як наслідок в Бережанському, Козівському, Лановецькому, Монастириському.Підгаєцькому, Шумському районах – буде лише одна громада. Я не уявляю собі реалізацію прав та принципів місцевого самоврядування в таких громадах . Чим вони будуть відрізнятись від того що є ? Давайте будемо говорити правду. В наших українських умовах –це будуть ті самі РАЙОНИ, лише їз зміненою назвою , а СУТЬ ВЛАДИ НЕ БУДЕ ЗМІНЕНО. Утворені Мельниця-Подільску, Золото Потіцьку, Копичинецьку, Хоростківську, Товстенську, Заложецьку. Вишнівецьку, Почаївську і Скалатську територіальні громади- я також швидше також називаю районами, у зменшеному форматі.

Для мене не зрозумілими є визначені владою критерії для створення громад :

орієнтовна відстань населених пунктів до центру повинна складати 20-25 км., тобто площа території громади буде більшою 400кв.км. , наявність 250 дітей шкільного , а також 100 дітей дошкільного віку. Для чого такі критерії ? А що буде, якщо через три – п’ять років в цих населених пунктах стане менше дітей? Може тоді будемо ліквідовувати громаду???

І реформу хочуть провести за півроку?!! Хіба це реально чи це розумно!!! Я переконаний , що така «реформа» під видом передачі повноважень на місця ставить за мету зберегти весь централізований вплив, разом з тим буде про що рапортувати світовій співдружності . Сьогоднішня влада знає, що квазі реформою -Заходу можна запудрити мізки, адже вони не дуже вникають в наші проблеми.

Врахуйте , що у в наших сучасних українських умовах, у великих адміністративних одиницях принципи місцевого самоуправління застосувати буде неможливо. Поряд з цим , центральна влада хоче зберегти районні і обласні держадміністрації, хоча вже без функцій виконавчої гілки влади, але з немалими контрольними повноваженнями – тому потрібних змін від таких революційних нововведень чекати неможливо !!! Прогнозую, що при такій реформі буде неважко скупляти землі сільськогосподарського призначення, особливо землі запасу і резерву, адже нікому буде захищати інтереси сіл, які будуть мати у великій об’єднаній громаді лише одного чи двох депутатів.

Можливо в цьому задум створення великих громад?!

Переконаний , що великі масштабні зміни НЕ МОЖНА проводити в короткий термін, не апробувавши на практиці запропоновану схему.

А чому не піти іншим шляхом і на першому етапі до більш сильних населених пунктів приєднати депресивні і вимираючі села. Цьому може сприяти зарезервований владою економічний стимул у вигляді податку на доходи фізичних осіб , який центральна влада відібрала у громад, щоб потім , після процесу об’єднання громад, його віддати. Необхідно змінити необґрунтовані та нелогічні критерії щодо об’єднання громад, які визначила влада. Ідучи еволюційним шляхом ми побачити всі проблеми , які будуть виникати, а їх на практиці зможуть врахувати суб’єкти об’єднання.

Прошу звернути увагу, що у таких високорозвинених країнах Європи, як Німеччина є 14000 муніципалітетів, в Іспанії -8109. Італії -8000, Франції-37000, навіть у маленьких : Австії -2400, Швейцарії- 2900, Чехії -6200, Португалії -4240. Наша влада частково пішла польським шляхом , де є -2400 місцевих громад, а у нас після запланованої реформи може бути трохи більше 1000. Однак влада не врахувала особливостей та переваг , які були в Польщі на етапі проведення їхньої реформи.

Переконаний цей експеримент є неправильним і немає нічого спільного зі справжнім місцевим самоврядуванням.

Хочу зазначити , що найголовнішою умовою для розвитку наших сіл, селищ та міст є створення умов для розвитку економіки, через спрощення ведення підприємницької діяльності , як для малого так і середнього бізнесу. Адже лише таким чином можна створювати робочі місця, розвивати нову інфраструктуру, вирішувати соціальні питання. Оце є найголовнішим нашим завданням, а вирішувати його без боротьби з корупцією, без демонополізації економіки -НЕМОЖЛИВО!!!

Ось в цьому напрямку влада вже давно мала показати свою спроможність і результат. Народ чекає на це з часу завершення Революції Гідності , однак не знаю чи має ще довіру до цієї влади???

Петро Ландяк.

Архів новин
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Погода
Завантажуємо курси валют від minfin.com.ua