26 жовтня 2021 року
17:57:56

Політика

Леонід Бицюра: “На жаль, поки що ми всі рухаємося по зачарованому колу”

22.06.2015 19:33

22.06.2015

Будь-яка свідома зміна правил в управлінні державою в кінцевому рахунку мала би мати на меті покращення умов проживання громадян, їх безпеки, підвищення якості обслуговування, створення сприятливого середовища для повноцінного, гармонійного розвитку особистості.

 

При цьому вибір інструментів для досягнення таких завдань практично необмежений: політичні, економічні, соціальні, фінансові, інформаційні, організаційні тощо. В правовій державі такі зміни розпочинаються з впорядкування законодавства, яке також налаштовується у певний спосіб. Тобто, весь державний механізм підпорядковується, слугує конкретній меті.

В Україні ця мета сформульована в Основному законі – Конституції та передбачає, що «…людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави» (стаття 3), «…захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу» (стаття 17).

Конституційні положення таким чином – своєрідні стартові точки, відображення суспільного компромісу. Закони, укази, постанови, ухвали, розпорядження, аж до рішень найдрібнішої сільської ради мають відповідати основній меті та конкретизувати спосіб, порядок досягнення найголовніших для держави та суспільства завдань.

Тому державний апарат зі всіма інституціями: Президентом, Кабміном, Парламентом, армією депутатів та держслужбовців всіх рівнів, – всього лиш інструмент для досягнення безпеки та розвитку суспільства загалом та особистості зокрема. Саме таке розуміння відмежовує демократичний устрій від тоталітаризму та диктатури державної влади.

Виходячи з таких міркувань, ми усвідомлюємо, що будь-які перетворення, реформи, зміни в країні мають відповідати інтересам суспільства, якому служить держава. Мають розв’язувати  проблеми, з якими зіштовхнувся народ та громадяни.

Отож, результатами державної діяльності мають бути не концепції та лозунги, а практичне виконання цілком конкретних завдань: підвищення тривалості життя, здоров’я та безпека, демографічне зростання, благополуччя, можливість працевлаштування, особистий розвиток. Якщо ж такі параметри не змінюються, значить, не зважаючи на картинку в телевізорі, треба змінювати операторів перетворень.

Наразі, українське суспільство інформаційно узалежнене та все ще перебуває в інформаційній ілюзії. Саме цим пояснюється пряма залежність наслідків виборчих перегонів від суми затрачених, передусім на телевізійну рекламу, коштів. Насправді, все просто – треба лише слідкувати за змінами у власному, а не мас-медійному житті. Співставляти, наскільки підвищується заробітна плата, змінюються тарифи та ціни, пожвавлюється економіка, зникає корупція  та з’являються нові робочі місця, чи припиняється виїзд за кордон, чи народжуються здорові діти, чи достатньо комфортно та безпечно українці почуваються у себе вдома. Це і є реальною оцінкою діяльності державних механізмів. Якщо ж в них збій, суспільство вільно та самостійно змінює собі неефективних урядників.

Говорячи про будь-які реформи, громадянам треба чітко розуміти їх завдання, які саме проблеми вони розв’язують. Тоді буде очевидним і пріоритет та послідовність таких змін. Нічого складного тут насправді немає. Навіть життєва логіка підказує, що коли в хаті пожежа, добудова балкону виглядає не просто недоцільною, а подекуди і небезпечною, адже втрата часу на такі непотрібні дії може загрожувати життю «недалекоглядного» господаря. В державі діють такі ж правила послідовності рішень: спочатку безпека (двері в будинок), потім порядок (прибирання) у домі, заробіток, і лише згодом – ремонти, добудови, перебудови. Складно собі уявити, щоб господарі будинку починали малярку без даху, так чому ж в нашій державі таке можливе?

На жаль, поки що ми всі рухаємося по зачарованому колу: в державі нема коштів на соціалку, податків не вистачає – зростає навантаження на бізнес, бізнес шукає тіні, бо не може витримати зажорстких умов, ризики втрат, зокрема і валютних, вкладаються в ціни, росте інфляція – піднімається валютний курс, нема коштів на обслуговування боргів – позичаються нові і т.д., і т.д. З кожним роком, коло стає все більш зачарованим та все дорожче обходиться громадянам. Дійшли вже і до продажу землі та стратегічних підприємств, лиш би відтягнути стрімке падіння. Політики все ще бояться та не довіряють народу, замикають всі процеси на себе, тонучи в безкінечних рішеннях, замість того, щоб делегувати їх громадам.

Таким чином, криза має ознаки системної, а тому і рятівне реформування має мати комплексний характер. Стабілізація умов ведення бізнесу, валютного курсу, максимальне спрощення дозвільних процедур, стимулювання вітчизняного виробника та модернізації технологій, спрощення митних процедур, максимальне стимулювання зайнятості. В державному секторі – максимальна передача повноважень та ресурсів для їх здійснення на місця і це без додаткових умов та обмежень, а іноді і відвертого шантажу. Саме місцева ініціатива може стати потужним резервом міцності для держави. Треба лише, щоб влада довіряла суспільству та громадянам.

При військовій агресії та політичних потрясіннях, в традиціях влади піддатися спокусі творення диктатури. Пояснюючи негаразди власної діяльності ворожими підступами дуже легко скотитися до політичного тоталітаризму, незмінним супутником якого є репресії. А це вже набагато страшніше замкнуте коло, де вже немає економічного виміру.

Треба повернутися до реальності. Почати співставляти слова та дії політиків. Аналізувати зміни. Набратися терпіння. Почати довіряти. Жити по-новому – по-чесному.

Леонід Бицюра,

керівник робочої групи з напрацювання пропозицій щодо удосконалення адміністративно-територіального устрою Тернопільської області.

Архів новин
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031