26 жовтня 2021 року
10:58:40

Економіка

Що робити, якщо випадково пошкодили товар у магазині?

26.02.2016 16:32

26. 02. 2016

Випадково пошкодили товар, несучи до каси – платити за нього не зобовязані. Так говорить українське законодавство.

 

Ущерть заповненими полицями у магазинах та супермаркетах вже нікого не здивуєш. Та й акції вже не викликають такого ажіотажу. Тому винахідливі продавці, аби хоч якось привернути увагу до товару, у котрого вже збігає термін придатності, і швидко його продати, викладають посеред проходів цілі піраміди. Добре, якщо це коробки цукерок чи ще щось, що не ламається та не б’ється, та буває, що так само викладають пляшки, посуд чи інші товари, котрі легко пошкодити.

Зачепивши ненароком таку конструкцію, покупець зазвичай стає “жертвою” охорони й продавців. Вони вимагають повернути гроші за товар, прибрати наслідки “пригоди”, а подекуди ще й погрожують штрафом.

Часто ходжу за покупками у супермаркети, закуповуюсь на тиждень-другий. Одного разу, коли пересувалася з візочком повз банок з консерваціями, випадково зачепила одну з них і розбила. Мене тут же обступили охоронці й почали вимагати заплатити за пошкоджений товар, – розповідає чернівчанка Антоніна Гаврилюк. – Спочатку я намагалася якось довести свою невинуватість, адже банка стояла на самому краю полиці і не зачепити її було важко, та мене й слухати ніхто не став. Після довгої дискусії побачила, що доводити що-небудь марно, і таки заплатила за товар.

У магазинах же кажуть, що вирішення таких ситуацій в різних випадках різне. Тут треба визначити, з  чиєї вини трапилася неприємність.

– Якщо покупець необережно бере банку чи пляшку або ж він напідпитку і буквально падає на полиці, то, звісно ж, за розбитий товар йому доведеться заплатити. Але якщо це трапилося з вини персоналу, наприклад, товар був розкладений в кілька рядів і виступає на сам край полиці, або ж полиці не мають бортиків, які б його захищали, і покупець ненароком зачепив його, то він  нічого платити не повинен, – розповідає адміністратор чернівецького супермаркету Генадій. – Випадки, коли покупці щось розбивають, звісно ж, трапляються. Та завжди залагоджуємо їх на місці без конфліктів.

Юристи стверджують, що закон в цьому разі на боці споживача, адже за безпеку товарів та їхню надійність розміщення відповідає персонал магазину, а не споживачі.

Змушувати придбати пошкоджений товар не мають права

– Персонал магазину повинен забезпечити надійність зберігання товарів, та попередити споживачів про небезпечність полиць, на яких зберігаються товари, які можуть розбитись. Адже в багатьох випадках сама обслуга ненадійно їх розміщує, наприклад, ставлять банки одна на одну у великій кількості, або ж впритул, – розповідає правозахисник Олексій Крикливець. – За таких умов товар досить легко розбити, проте вини споживача в цьому разі не буде. При цьому продавець не має права змушувати покупця придбати цей товар. Адже згідно із законодавством, забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту.

Ненароком розбитий товар – клопіт магазину, а не покупця

Споживач відповідає за товар лише тоді, коли у нього є товарний чек, що засвідчує його купівлю. В іншому разі за ризик випадкового знищення та  випадкового пошкодження (псування)  майна  відповідає  його  власник. Тобто якщо покупець, зайшовши до магазину, випадково пошкодив якийсь товар, не донісши його до каси, він не зобов’язаний за нього платити.

Інша річ, коли покупець пошкодив товар навмисно. В такому разі він повинен в повному обсязі відшкодувати його вартість.

Вимагати виплату компенсації може лише суд

Працівники магазину повинні довести той факт, що конкретний споживач розбив товар, і чи було це зроблено навмисно чи через необережність. Та в будь-якому разі продавці, адміністратори, охоронці чи інший персонал не мають права вимагати від споживача оплати пошкодженого товару. Оскільки встановлювати виплати в цьому разі може тільки суд.

Аби довести свою невинуватість, зберіть докази

– Якщо залагодити конфлікт не вдалося і справа дійшла до суду, споживач, аби захистити свої права, повинен надати відповідні докази неправомірності дій обслуги магазину, – каже правозахисник. –  Наприклад, якщо обслуга у грубій формі вимагає гроші за розбитий товар, забороняє вийти з магазину до моменту оплати товару тощо, то такі дії варто зафіксувати на відеокамеру чи телефон. Так само, якщо товар на полицях розміщено неналежним чином, доказом цього можуть бути зроблені фотографії, підтверджені підписами інших покупців магазину. Споживачі можуть зібрати письмові пояснення інших покупців, які є свідками інциденту, або можуть вимагати складання письмового акта чи іншого документа, де буде зафіксовано, що товар був пошкоджений до моменту його покупки.

Окрім цього, обов’язково треба вимагати від магазину запису камери відеоспостереження, де зафіксовано, хто саме розбив товар, а також факт того, що він зберігався у належних умовах.

Проте, аби уникнути конфліктів і судової тяганини, намагайтеся обережно брати товар та обходити місця, де він не надто безпечно розкладений. Так зекономите кошти, час і нерви.

 

Уляна Делікатна

Архів новин
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031