22 жовтня 2020 року
12:22:31

Економіка

Тернопільських журналістів вчили створювати націю відповідальних споживачів

19.11.2015 16:32

19.11.2015

Журналісти  Хмельницької і Тернопільської областей взяли участь у  семінарі-тренінгу “Енергоефективність та соціальний захист населення в умовах підвищення тарифів у ЗМІ”.

Організатори просвітницького заходу –  експерти програми USAID “Муніципальна енергетична реформа в Україні” наголосили на тому, що потрібно змінити ментальність українців в бік енергоефективності, навчити  людей  правильно споживати наявні енергоресурси, бути ощадливими і відповідальними при користуванні такими благами, як тепло в квартирі, вода в крані, газовий факел чи під чавунком з борщем, в  газовій колонці чи конвекторі. Тому багато уваги приділили  темі комунікацій.

Директор з питань комунікації та зв’язків з урядом Віра Ілляш та старший консультант з питань залучення громадськості Кадрія Сафіуліна  розповіли про те, як спілкуватися із громадськістю та працювати у соціальних мережах, наводили приклади успішної та не дуже співпраці як із “четвертою владою”, так і мешканцями  міст. Один із вдалих прикладів – налагодження роботи  електронної системи “Комунальний патруль” у Луцьку,яка допомагає містянам у режимі он-лайн визначати та розв’язувати нагальні проблеми ЖКГ. Фахівці переконані, що саме журналісти формують громадську думку, висвітлюючи проблеми ЖКГ та енергетичної реформи.  Саме тому експерти проекту проводять серію семінарів, під час яких надають журналістам максимально вичерпну інформацію щодо таких актуальних тем, як, наприклад, енергоефективність в будівлях, енергетичний потенціал України, альтернативні джерела енергії, соціальна допомога при зростанні тарифів та вмотивованість їх зростання.

Експерти проекту  зазначили, що нині ситуація на ринку теплової та електричної енергії вкрай складна через значне подорожчання природного газу; збільшення витрат на виробництво електроенергії; зношеність основних фондів генеруючих потужностей і великі тепловтрати житлових будинків, комунальних закладів та виробничих підприємств. Нині необхідні термінові й системні заходи щодо впровадження енергоощадних технологій, використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива. І позитивних результатів можна досягти при поєднанні організаційних, технічних, технологічних, фінансових, інформаційних та просвітницьких складових діяльності органів центральної та місцевої влади й міжнародних організацій у сфері енергозабезпечення.


Старший технічний консультант з альтернативної енергетики Олексій Соломаха (на фото з автором) аналізуючи енергетичний баланс нашої держави, відзначив енргоємність виробництва продукції, яка в рази перевищує закордонні показники, знижуючи нашу конкурентноздатність на світових ринках. Формула енергетичної безпеки України  вкладається  в ємкі рядки.Крім енергоефективності, треба зважити на власні енергетичні ресурси, а це: вугілля, природний газ, нафта, біомаса та інші ВДЕ,диверсифікація імпорту ,стратегічні резерви ,інтеграція в енергетичний простір ЄС (сполучені та синхронізовані енергетичні мережі), енергетичний менеджмент.Одна з презентацій Олексія Соломахи стосувалася  розгляду напрямків співпраці Проекту МЕР з містами, а саме  запровадження планів дій сталого енергетичного розвитку згідно з методологією Угоди мерів ЄС, розвиток муніципальних систем енергоменеджменту. Угода Мерів – ініціатива Європейської Комісії, яка має на меті об’єднати європейські місцеві органи влади (муніципалітети) в добровільне утворення задля спільної боротьби з глобальним потеплінням. Підписанти Угоди Мерів беруть на себе добровільні зобов’язання, випередити загальноєвропейські вимоги ЄС стосовно скорочення викидів CO2 щонайменше на 20%, шляхом запровадження в себе енергоощадних заходів та поширення використання поновлюваних джерел енергії. Щоб виправити ситуацію стосовно енергозбереження на краще, потрібні незначні фінансові ресурси, але найперше – ефективний і відповідальний власник житла.Теми презентацій стосувалися питань енергоефективності в багатокавртирних будинках, перспектив переходу на альтернативні джерела енергії, які займають в енергетиці держави заледве один відсоток, сталого енергетичного розвитку міст та ін.

У січні комунікаційна команда проекту у співпраці з компанією “JWT Advertising” завершила креативний дизайн плакатів для білбордів, які пропагують утеплення будівель в цілому, установку теплолічильників і систем погодного регулювання. Плакати закликають жителів багатоквартирних будинків проводити рекомендовані заходи та економити 40% на споживанні енергії.  Кампанія проводиться під загальним гаслом “Збережи тепло – збережи Україну!”. У підтримку інформаційної кампанії експерти проекту МЕР розробили серію брошур “Енергозбереження: що робити і де взяти гроші?”, “Управління будинком: як реалізувати свої права”,”Наш будинок- наша власність” та ін.

Розроблення та оприлюднення зрозумілих та доступних інформаційних матеріалів і є ефективним засобом популяризації енергоощадливості.

“Важливими об’єктами, де можна зекономити тепло, дорогий газ, є багатоквартирні житлові будинки та будівлі бюджетної сфери, – вважає експерт  з питань термомоднрнізації ЖКХ В”ячеслав Євтушенко. – Сьогодні до 60% тепла втрачається у багатоквартирних будинках. Уже понад 20 років їх мешканці є їх співвласниками, але, на жаль, лише 20% будинків мають створені ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирних будинків), котрі нині вже яскраво демонструють ефективні кроки в енергозбереженні, модернізуючи свої будинки. В інших — потрібна згода всіх співвласників, оскільки діяльність ОСББ регламентує спеціальний закон. Мешканці таких будинків потребують механізму прийняття спільних рішень та управління. У парламенті вже є законопроект про права власності в багатоквартирному будинку, який дасть такий механізм. Сьогодні на їх модернізацію в Україні потрібно більше 500 мільярдів гривень, а таких ресурсів не мають ні держава, ні муніципалітети. А оскільки 98% житла вже приватизовано, доведеться проводити енергетичну модернізацію будинків через співфінансування”.

Покращення приватного житла – справа його мешканців. Тому треба долучатися до неї і власникам, і органам самоврядування, і фінансовим донорам.Тема виступу  Віри Ілляш так і звучала:”Робота з громадськістю: Змінюємо ментальність українців – створюємо націю відповідальних споживачів. Починаємо з себе!”

Консультант з питань ціноутворення та фінансового управління  проекту Анна Кузуб провела практичні середньостатичні розрахунки оплати за використані енергоносії і сказала, що  проект  приділяє велику увагу підвищенню кваліфікації працівників Ресурсних центрів підтримки ОСББ, розширенню їх компетенції щодо чистої енергії, тому що саме в них є великі можливості і значний потенціал для впровадження проектів із підвищення енергоефективності у багатоповерхових будинках, а також  розповсюдження  набутого досвіду серед ОСББ в інших містах України. Це дуже нелегкий процес, але є завдання  – поширити найкращий досвід, щоб українці втілювали його в життя, і, зменшуючи втрати енергії, покращували добробут, як свій, так і країни.

Керівник напрямку систем опалення Віталій Рудой розповів про технічні тонкощі встановлення індивідуальних теплових пунктів (ІТП) у багатоповерхівках.Андрій Савчук і В”ячеслав Євтушенко  запропонували учасникам ознайомитись із доступними для ОСББ джерелами фінансування енергоефективних проектів та презентували  розрахункову модель фінансування проекту встановлення ІТП із залученням кредитних коштів. Відповідно, учасники отримали можливість скористатися напрацюваннями спеціалістів Проекту МЕР і самостійно розрахувати необхідну вартість робіт залежно від поверховості будинку, його площі тощо.

На семінарі розглянули і питання, які  стосуються  останніх змін та подальших кроків держави у сфері соціального захисту населення. Старший консультант Проекту з питань соцзахисту населення Антон Левицький розповів про те, хто може отримувати субсидії за новими правилами, якими мають бути розмір цих субсидій та порядок їхнього оформлення. Протягом двох днів учасники опановували секрети побудови ефективних відносин із різними аудиторіями: представниками ОСББ, журналістами, чиновниками тощо. Адже мета у нас була спільна-  донести до людей інформацію про те, як можна змінити світ довкола себе, почавши з власного будинку, підготувати мешканців  до реформування житлово-комунальної галузі, підвищити рівень свідомості та відповідальності мешканців багатоквартирних будинків та сприяти енергоефективності.

Коли тепло виходить із квартир, то вже не повертається, а якщо і повертається, то  у вигляді рахунку за теплопослуги. І кому від цього вигода? Подумаймо разом і кожен зокрема.

Людмила Островська, заслужений журналіст України.




 

Відео дня
Архів новин
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
Погода
Завантажуємо курси валют від minfin.com.ua